گرامیداشت هفتهٔ دفاع مقدس در دانشگاه مراغه

  • 02 Oct 2023
  • کد خبر: 451720
  • 7088

در آئین گرامیداشت هفتهٔ دفاع مقدس در دانشگاه مراغه:

از فرماندهان رزمندگان و پیشکسوتان هشت سال دوران دفاع مقدس تجلیل شد

آئین گرامیداشت هفته‌ی دفاع مقدس با حضور امیر سرتیپ دکتر حاتم سیفی فرمانده پادگان امام رضا (ع)، فرماندهان نظامی و انتظامی، رزمندگان و پیشکسوتان هشت سال دوران دفاع مقدس، اساتید، کارکنان و دانشجویان یکشنبه نه مهرماه در آمفی‌تئاتر فجر دانشگاه مراغه برگزار شد.

گرامیداشت هفتهٔ دفاع مقدس در دانشگاه مراغه

دکتر تقی‌زاده معاون اداری مالی و قائم‌مقام ریاست دانشگاه مراغه، ضمن خوشامدگویی به میهمانان این مراسم، تبریک هفته دفاع مقدس و اعلام رسمی شروع سال تحصیلی 1403 - 1402، گفت: نگاه بر تاریخ دفاع مقدس ما را به این تقارن نزدیک خواهد کرد. به‌طوری‌که فرماندهی و پیشبرد هشت سال جنگ تحمیلی با دانشجویان و نخبگان بوده و هر زمانی که مسئله دفاع را در نظر می‌گیریم عقلانیت، علم، دانش و فناوری هم با آن تقارن دارد.

 دکتر تقی‌زاده بیان کرد: هشت سال دفاع مقدس توانست با همان دستان خالی و با رشادت‌ها و ایثارگری‌ها، رزمندگان اسلام را از خاک به افلاک و از کویر تا بهشت ارتقا بخشد. معاونت اداری مالی دانشگاه مراغه به تبیین فرهنگ شهادت برای دانشجویان و مراجعه به وصایای شهدا در زمان ناتوانایی‌ها توصیه و اظهار کرد: اگر ما بتوانیم در بین مسائل فرهنگی، صرفاً فرهنگ شهادت را برای دانشجویان تبیین کنیم، هرچه دشمنان ما در این حوزه ضدفرهنگ فعال باشند کاری را از پیش نخواهند برد.

در واقع اگر دوران جنگ را مرور نکنیم و ندانیم که همان جوانان نخبه با دستان خالی جنگ را اداره کردند، نمی‌توانیم به آن اعتقاد و باور یقین برسیم. عضو هیئت‌رئیسه دانشگاه مراغه در گزارشی دانشگاه مراغه را، به‌عنوان بزرگ‌ترین مرکز آموزش عالی جنوب استان، دارای توانمندی برای تبدیل به یکی از مأموریت محورترین مراکز آموزش عالی در حوزه امنیت غذایی دانست. وی از ارسال طرح مأموریت امنیت غذایی، که برای اولین‌بار در کشور، با هماهنگی استانداری آذربایجان شرقی به وزارت خبر داد و گفت: ان‌شاءالله این مأموریت به طور رسمی از طرف مقام عالی وزارت ابلاغ شود.

فرمانده پادگان امام رضا (ع) در مراغه، امیر سرتیپ دکتر حاتم سیفی، در مراسم گرامیداشت هفته دفاع مقدس در دانشگاه مراغه ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدا و اهداء سلام به پیشگاه ۲۱۳ هزار شهید دفاع مقدس، بالاخص سه شهید شاخص سپهبدهای اخلاص؛ شهید قرنی، شهید صیاد شیرازی و حاج‌قاسم سلیمانی به آمار و ارقام از دفاع مقدس پرداخت و گفت: ۸۰ درصد از 213 هزار شهید، بین ۱۹ الی ۲۸ سال سن داشتند، یعنی هشتاد درصد شهیدان ما جوان بوده‌اند. ۵ درصد نوجوان بودند، یعنی کمتر از ۱۵ سال سن داشتند. حدود 15 درصد هم بالای ۳۰ سال سن داشتند.

 وی در ادامه ضمن تبریک آغاز هفته وحدت و ولادت حضرت رسول (ص) و امام جعفر صادق (ع) از وجود وحدت در این دانشگاه که دانشجویان سنی و شیعه، فارس، ترک و کردزبان در کنار هم به تحصیل مشغول‌اند، ابراز خرسندی کرد و گفت: سرمایه اصلی یک کشور نیروی انسانی آن و مهم‌ترین نیروی انسانی را جوانان یک کشور تشکیل می‌دهند.

این مقام لشکری وحدت را رمز پیروزی دانست و تاکید کرد: هر جای جنگ که برای ما پیروزی به ارمغان داشت وحدت رمز آن بود. هرجایی که ملت ما وحدت داشته، پیروز بوده و پیروز خواهد بود. وی در ادامه گفت: هم‌اکنون در راس مؤلفه‌های قدرت ملی، قدرت نظامی است. امروزه در هر جامعه بین‌المللی ما صحبت می‌کنیم به‌واسطه قدرت نظامی ما است. امیر سیفی دراین‌رابطه با نام‌بردن موشک‌های هاپرسونیک که فقط در چند کشور در جهان وجود دارد و نیز پهپادهای جنگی ایرانی که از برکات جنگ تحمیلی هستند اشاره کرده و افزودند: اگر امروزه ایران مجهز به پهباد شاهد، معروف به ارابه عزرائیلی در جهان، است از برکات جنگ است. امروز کشورهایی مثل روسیه و چین از ما درخواست پهباد و فناوری آن می‌کنند. ما مرزها را از شلمچه، سردشت و نخجوان به بلندی جولان رژیم صهیونیست آوردیم و این از برکت داشتن جوانان، دانشمندان و رزمندگان است.

همچنین در مراسم ضرب آواز زورخانه‌ای توسط استاد مرشد اسلام امیدی نواخته شد و مولودی‌خوانی توسط مداح اهل‌بیت آقای شهرام زارعی انجام گرفت.

 در پایان مراسم از فرماندهان، پایوران، سربازان و بسیجی سپاه پاسداران، ارتش جمهوری اسلامی، نیروی انتظامی به شرح ذیل تجلیل شد؛

امیر سرتیپ دکتر حاتم سیفی فرمانده پادگان امام رضا (ع) مراغه

جناب سرهنگ علی حسین رسولیان پایور و جانباز سرافراز و پیشکسوت ارتش جمهوری اسلامی در دوران دفاع مقدس

 عادل عبداللهی سرباز سرافراز و پیشکسوت ارتش جمهوری اسلامی در دوران دفاع مقدس

سرهنگ توحید فارسی فرمانده نیروی انتظامی شهرستان ویژه مراغه

سرهنگ آرش هدایتی کادر پیشکسوت نیروی انتظامی در دوران دفاع مقدس

میر نجف حسینی سرباز جانباز و سرافراز نیروی انتظامی در دوران دفاع مقدس

سرهنگ یحیی حیدری فرمانده محترم سپاه ناحیه شهرستان ویژه مراغه

غلامعلی ورجوی بسیجی دلاور و پیشکسوت سپاه پاسداران در دوران دفاع مقدس

 سرهنگ احمد پشتوار پاسدار سرافراز و پیشکسوت سپاه پاسداران در دوران دفاع مقدس

حسین سامانی فام سرباز  سرافراز  و  پپیشکسوت سپاه پاسداران در دوران دفاع مقدس،

شایان‌ذکر است احکام شورای پایگاه بسیج  کارکنان شهید دکتر نجات الهی به آقایان هادی امیری، صابر افخمی، فرهاد منصوری، فرید دیزجی، رحیم آذرشین فام، حبیب کشاورز، کریم جلیلی، محمد احمدپور، رسول رحیم فام و خانم مهدیه سیف احمدی نیز اعطا شد


اشتراک گذاری

خبر‌های مرتبط

هیچ نتیجه‌ای یافت نشد.