دبیر ستاد ملی جمعیت:

تغییر ذائقه ذهنی افراد شاه‌کلید مسئله کاهش فرزندآوری است 

  • 14 Sep 2024
  • کد خبر: 1277099
  • 892
تغییر ذائقه ذهنی افراد شاه‌کلید مسئله کاهش فرزندآوری است 

 

به گزارش روابط‌عمومی دانشگاه مراغه؛ دکتر شکیبا محبی‌تبار بعدازظهر شنبه در آئین اختتامیه اولین همایش ملی واکاوی راهکارهای افزایش جمعیت که در دانشگاه مراغه برگزار شد، گفت: مساله جمعیت بیش از همه مؤلفه‌ها به مسائل فرهنگی وابسته است و تغییر ذائقه فکری و ذهنی افراد در حقیقت شاه‌کلید حل مسئله کاهش فرزندآوری در جوامع مختلف به شمار می‌رود و ازآنجایی‌که مردم ما خانواده‌دوست هستند، کار برای ما در مقایسه با برخی از کشورها آسان‌تر است.

محبی تبار با اشاره به بحث جهاد تببین و آگاهی بخشی افزود: برای تغییر ذائقه ذهنی زوج های جوان باید یک فکر عمیق، علمی و تاثیرگذار نوشته و تبیین شود و این کار فقط از دانشگاه بر می‌آید و این همایش در منطقه شمال‌غرب کشور و در دانشگاه مراغه، یک شروع و جریان خوب است که ایجاد یک شهر الگو برای رویکرد حل مساله بصورت بومی و منطقه ای کند.

دبیر ستاد ملی جمعیت به‌سلامت جسم و روان آذری‌زبانان کشور هم اشاره، و بیان کرد: بدون تعارف آذری‌های کشورمان جزو باهوش‌ترین‌ها، سالم‌ترین‌ها و پرکارترین اقوام هستند و حیف است که نرخ رشد جمعیت در میان آنان وضعیت مطلوبی ندارد.

وی ادامه داد: بسیاری از نخبه‌ها، دانشمندان و پیش‌قراولان پیشرفت کشور از قوم آذربایجان هستند و امیدوارم جوانان این خطه، چهره جوان جمعیت شمال غرب کشور را حفظ کنند.

دبیر ستاد ملی جمعیت با اشاره به اینکه در ۲ سال گذشته نرخ کاهش جمعیت مهار شده، افزود: در ۱۵ استان کشور به‌صورت جزئی رو به مثبت است و در ۴ استان کشور وضعیت تثبیت شده است و در ۱۲ استان کشور همچنان فرزندآوری پایین است.

وی با بیان اینکه پیری جمعیت دغدغه بسیاری از کشورهای جهان محسوب می‌شود، تصریح کرد: دغدغه بسیاری از کشورها سرپا نگه‌داشتن جمیعت پیر برای توانمند نگه‌داشتن کشورشان است؛ اما ایران به جوانی جمعیت می‌اندیشد و به امید خدا توفیق ایران در افزایش نرخ رشد جمعیت حتمی است.

دبیر ستاد ملی جمعیت با بیان اینکه مقالات علمی اولین همایش ملی واکاوی راهکارهای افزایش جمعیت می‌تواند به طرح‌ها و لوایح مجلس شورای اسلامی شکل بدهد، بیان کرد: رئیس‌جمهور شهید نیز بررسی نقادانه قانون جوانی جمعیت توسط دانشگاهیان را قبل از شهادتشان مطالبه کرده بودند.

وی با اشاره به نگاه بومی و منطقه‌ای به مقوله جوانی جمعیت، ادامه داد: مراغه مختصات خوبی برای شروع این طرح دارد و می‌تواند الگویی برای حل مسئله جمعیت با نگاه بومی و منطقه‌ای باشد تا در پایان کار نتیجه سنجش شود.

در پایان آئین اختتامیه این همایش پوستر جشنواره فرهنگی و هنری «جمعیت» به میزبانی دانشگاه مراغه و با حمایت ستاد ملی جمعیت کشور در اردیبهشت ماه ۱۴۰۴ رونمایی شد و اثر فاخر خوشنویسی بخط شکسته نستعلیق همکار دانشگاهی امیر دانش مراغی به دکتر شکیبا محبی تبار از طرف دانشگاهیان دانشگاه مراغه به رسم یادبود توسط دکتر محمد زادشکویان اهدا گردید.

اشتراک گذاری

خبر‌های مرتبط