دانشگاه مراغه؛ میزبان بیست و هشتمین سمینار جبر ایران

  • 09 Jul 2024
  • کد خبر: 1120169
  • 15690
دانشگاه مراغه؛ میزبان بیست و هشتمین سمینار جبر ایران

بیست و هشتمین سمینار جبر ایران باهدف ارائه آخرین دستاوردهای علمی در حوزه جبر و علوم کاربردی مرتبط با آن و آشنایی پژوهشگران جوان با این یافته‌ها، صبح امروز ۱۹ تیرماه، در دانشگاه مراغه آغاز به کارکرد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه مراغه؛ این کنفرانس با همکاری دانشگاه مراغه و انجمن ریاضی ایران برگزار می‌شود و جمعی از اساتید، پیشکسوتان، پژوهشگران دانش جبر در این رویداد علمی حضور دارند.
دکتر محمد زادشکویان رئیس دانشگاه مراغه در آئین افتتاحیه بیست و هشتمین سمینار جبر ایران گفت: حضور فرهیختگان و دانشمندان علم جبر و مدیران دانشگاه‌ها و مؤسسات تحقیقاتی از نقاط مختلف کشور در دانشگاه مراغه را، ارج نهاده و خدا را شاکریم که امروز دانشگاه مراغه میزبان اساتید برجسته‌ای است تا دستاوردهای تحقیقاتی خود را به اشتراک گذاشته تا موجبات تعالی و ترقی در حوزه‌ی تخصصی جبر را فراهم آورند.
ایشان در ادامه از تلاش‌های شبانه‌روزی و پشتکار مثال‌زدنی اساتید کمیته علمی دبیرخانه بیست و هشتمین سمینار جبر ایران به‌ویژه پروفسور محمدمهدی ابراهیمی و پروفسور رحیم زارع نهندی قدردانی نمود و در پایان ضمن تشکر از عوامل کمیته اجرایی و مسئولین شهری و دانشگاهی ابراز امیدواری کرد؛ خاطرات خوبی از شهر مراغه و دانشگاه مراغه طی این دو روز در ذهن دوستان ماندگار بماند.

دکتر لیلا شهباز عضو هیات علمی گروه ریاضی دانشگاه مراغه و دبیر بیست و هشتمین سمینار جبر ایران گفت: در این سمینار ملی بخش‌های مختلفی چون؛ ارائه سخنرانی‌ها، برگزاری کارگاه‌های آموزشی، نشست ها میزگردهای تخصصی  و بازدید از اماکن تاریخی شهر مراغه برنامه‌ریزی‌شده است. 
ایشان به محورهای این سمینار اشاره کرد و گفت:جبر جامع، نظریه رسته‌، ساختارهای جبری مرتب، جبر جابجایی و جبرناجابجایی، نظریه گروه‌ها، جبر محاسباتی و ترکیبیات جبری، هندسه جبری و نظریه جبری اعداد، جبر لی، جبرخطی و کاربردهای آن‌ها، نظریه کدهای جبری و آموزش ریاضی (با محوریت موضوعات جبری) از محورهای این رویداد علمی می‌باشند. 
دبیر بیست و هشتمین سمینار ملی جبر افزود: ۱۳۴ مقاله علمی به دبیرخانه این سمینار ارسال گردید که توسط بیست نفر داور از دانشگاه‌های مختلف کشور داوری شد و بدین‌صورت ۶۱ مقاله برای ارائه شفاهی و ۱۴ مقاله برای ارائه به‌صورت پوستر تأیید گردید. 
وی ادامه داد: علاوه بر این ارائه‌ها، از هشت سخنران عمومی نیز دعوت‌شده است که ۳ نفر از سخنرانان از اساتید دانشگاه‌های داخل کشور و ۵ نفر از مدعوین خارج از کشور هستند که با ابراز تأسف یکی اساتید برجسته، پروفسور هرزوگ دو ماه پیش از دنیا رفتند. 
دکتر لیلا شهباز در پایان سخنرانی از همراهی و پشتیبانی مسئولین شهری و دانشگاهی، حامیان مالی و معنوی سمینار، پیشکسوتان، اساتید،کارشناسان و دانشجویان دبیرخانه سمینار و واحدهای مختلف دانشگاه مراغه تشکر و قدردانی کرد.

پروفسور رحیم زارع نهندی استاد بازنشسته دانشگاه تهران یادنامه پروفسور هرزوگ را برای حضار قرائت کرد و گفت؛ پروفسور هرزوگ برای جامعه جبر کشورمان به‌ویژه متخصصین جبر جابجایی و هندسه جبری جایگاه ویژه‌ای داشته است. ایشان راهنمای رساله دکترای چندین دانشجوی ایرانی دانشگاه‌های کشورمان، دوره فرصت مطالعاتی را خدمت ایشان در دانشگاه راسن آلمان گذراندند.پروفسور هرزوگ و بارها به شهرهای مختلف ایران سفرکرده در جلسه‌های دفاع از رساله یا سمینارهای جبر و جبر جابجایی حضورداشته‌اند. 
ایشان افزود: یورگن هرزگ به‌عنوان سخنران مدعو، دعوت کمیته علمی بیست و هشتمین سمینار جبر را پذیرفته بودند که متأسفانه روز ۲۴ آوریل ۲۰۲۴ یعنی ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ براثر عارضه قلبی فوت کردند. 
در ادامه پروفسور زارع نهندی شرح کاملی از دوران و خدمات علمی ایشان ارائه داده و علاقه‌مندان را دعوت کرد مقاله جالب دکتر سیامک یاسمی در شماره اخیر خبرنامه انجمن ریاضی ایران را مطالعه فرمایند. 

تجلیل از دو استاد پیشکسوت عرصه جبر، پروفسور محمد مهدی ابراهیمی و پرفسور رحیم زارع نهندی، رونمایی، مهر و امضای تابلوی یادبود سمینار جبر با حضور اساتید و مسئولین در پایان آئین افتتاحیه انجام گرفت.

اشتراک گذاری

خبر‌های مرتبط