دانشگاه مراغه؛ میزبان بیست‌ودومین کنفرانس ملی هیدرولیک ایران/ گزارش

  • 08 Nov 2023
  • کد خبر: 537167
  • 7181

بیست‌ودومین کنفرانس ملی هیدرولیک با محور ارائه راهکارهای اجرایی برای احیای دریاچه‌ها و اکوسیستم‌های آبی با تمرکز بر دریاچه ارومیه، صبح امروز ۱۷ آبان‌ماه، با حضور پژوهشگران، صاحب نظران، متخصصان و دانشگاهیان در دانشگاه مراغه آغاز به کار کرد. 

دانشگاه مراغه؛ میزبان بیست‌ودومین کنفرانس ملی هیدرولیک ایران/ گزارش


​​​​​​​
این کنفرانس با همکاری دانشگاه مراغه بعنوان اولین میزبان غیر از مرکز استان و انجمن هیدرولیک ایران برای ارائه آخرین دست آوردها در زمینه مهندسی هیدرولیک، بررسی و ارائه راه کارهای عملی برای نیازهای صنعت آب کشور، توجه به شاخص‌های توسعه پایدار و بررسی مسائل آب و محیط زیست برگزار گردیده است. 

در این همایش دو روزه آخرین یافته های علمی در زمینه های موضوعی کنفرانس مورد بحث و تبادل قرار گرفت.
 


رئیس دانشگاه مراغه و رئیس بیست‌ودومین کنفرانس ملی هیدرولیک ایران:
 
دانشگاه مراغه با شعار دانشگاه تمدن‌ساز و کارآفرین خود را در قبال جامعه مسئول می‌داند
 
دکتر محمد زادشکویان ضمن معرفی دانشگاه مراغه و بیان جایگاه این دانشگاه در بین دانشگاه‌های کشور و جهان، با اشاره بر مأموریت مهم دانشگاه مراغه در موضوع امنیت غذایی منطقه و کشور، از معطوف شدن بیشتر فعالیت‌های تحقیقاتی و پژوهشی این دانشگاه در راستای تحقق این مسئله حساس کشور خبر داد.
وی افزود: دانشگاه مراغه شعارش دانشگاه تمدن ساز و تحول آفرین است ما دانشگاه مراغه را به وسعت یک شهر می‌بینیم به خاطر اینکه دانشگاه یک مسئولیتی داره به اسم مسئولیت اجتماعی ما به این نتیجه رسیدیم تا زمانی که دانشگاه‌ها نتوانند مسئولیت خودشون رو در قبال جامعه اطراف خودشون حل بکنند به جایی نخواهیم برد شعاری که انتخاب کردیم یک دانشگاه تمدن ساز کارآفرین و تحول ساز است.
دکتر زادشکویان گفت: دانشگاه مراغه علی رغم کوچیک بودنش دارای رتبه خیلی خوبی  در نظام  رتبه  بندی  جهانی دارد.
وی افزود: حمایت از طرح های تحقیقاتی در حوزه امنیت غذایی است در حوزه های مختلف امنیت غذایی که میتونه ورود پیدا بکنه از جمله یکی  اون ها حوزه آب هست که مربوط به همین بحث امنیت غذایی در کشور هست.


نماینده مردم مراغه و عجب‌شیر در افتتاحیه کنفرانس ملی هیدرولیک ایران:
امروز بزرگترین چالش شمال غرب کشور بحث آب و دریاچه ارومیه است
 
 علی علیزاده، نماینده مردم مراغه و عجب‌شیر در مجلس شورای اسلامی، راه‌کارهای علمی دانشمندان و متخصصین برای نجات دریاچه ارومیه حیاتی است. وی از برگزاری چنین کنفرانس هایی در دانشگاه و شهرستان مراغه ابراز خرسندی کرد.
مراغه تمدن تاریخی والا و سابقه مرکزیت کشور را دارد. امید است این شهر روزی دوباره به این مرکزیت علمی نزدیک شود.
وی افزود:امروز بزرگترین چالش شمال غرب کشور که جمعیتی بالغ بر 10  میلیون نفر جمعیت دارد بحث آب و دریاچه ارومیه هست. زندگی ده‌ها میلیون نفر را تحت تاثیر قرار داده است و تبعات اجتماعی بسیار شدیدی در آینده برایش متصور هستیم.
از این جهت امروزه بسیار نیاز داریم که دانشمندان ومتخصصین ما در این حوزه در میدان بوده و راهکارهای مختلفی را که ارائه میدهند مورد بررسی قرار گیرد تا نتایج آن اجرایی شود، امروز مایه خرسندی است که جمعی از این دانشمندان در مراغه دور هم جمع شده اند و مباحث تخصصی را دنبال می کنند

دبیر اجرایی بیست‌ودومین کنفرانس هیدرولیک ایران:

بیست‌ودومین کنفرانس ملی هیدرولیک فرصتی برای انتشار یافته‌های جدید محققان مهندسی آب کشور در زمینه احیای دریاچه ارومیه است
 
دکتر جعفر چابک‌پور از پذیرش ۱۶۵ مقاله از ۲۳۹ مقاله ارسال‌شده به دبیرخانه این کنفرانس ملی خبر داد که تعداد ۹۷ مقاله به صورت شفاهی در این کنفرانس ارائه خواهند شد. به گفته وی ۱۶ دانشگاه، شرکت و سازمان تراز اول از این کنفرانس علمی حمایت کردند.

رئیس هیأت مدیره انجمن هیدرولیک ایران:
خشک شدن دریاچه ارومیه، یک معضل ملی و بین‌المللی است

دکتر حکمی با اشاره بر اینکه خشک شدن دریاچه ارومیه تنها استان های همجوار را تحت تاثیر قرار نمی‌دهد گفت: جنوبی‌ترین نقاط کشور نیز متأثر از خشک شدن دریاچه ارومیه قرار گرفته اند.
رئیس هیئت مدیره انجمن هیدرولیک ایران با ارائه توضیحاتی در مورد رسالت انجمن هیدرولیک، آن را یک نهاد مستقل و تخصصی در علوم و مهندسی آب هیدرولیک و محیط زیست معرفی کرد.

وی افزود: خواهشم این است که آب را تنها نبینید؛ آب مایه زندگی است. تغییر در وضعیت آب در نقطه‌ای از جهان سایر نقاط جهان را هم تحت تاثیر قرار میدهد .
امیدوارم که بزودی این معضل حل شود و از این گرفتاری رهایی یابیم .


معاون مهندسی و توسعه شرکت مهندسی آبفای کشور:  
۴۵ درصد پساب خروجی از تصفیه‌خانه‌های فاضلاب کشور در بخش کشاورزی مصرف می‌شوند
 
مهندس آقازاده در یک سخنرانی با موضوع باز چرخانی و جایگزینی آب بر اهمیت استفاده از منابع آبی متعارف و غیر متعارف و تبدیل فاضلاب، که ۹۹ درصد آن را آب تشکیل می‌دهد، به منبع آب تاکید کرد.

وی با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری در خصوص جهاد تبیین افزود: ما پروژه ای در دولت سیزدهم به عنوان پروژه ی جهاد آب رسانی شروع کردیم که در دو فاز انجام گرفته است. در فاز اول ده هزار روستا را در کشور برنامه ریزی کردیم که ۷۱۳۸ روستا توسط قرارگاه امام حسن مجتبی  (ع) عملیاتی شده و ۳ هزار  روستا توسط شرکت های آب و فاضلاب استانی انجام شده است. آقازاده خاطر نشان کرد: این ۷۱۳۸ روستا که توسط قرار گاه انجام گرفته به 9604 روستا افزایش یافته و  در سال ۱۴۰۲ ما اعتباری حدود 36هزار میلیارد نیاز داریم که این طرح ها به اتمام برسند.

مدیرعامل شرکت آب و  فاضلاب استان آذربایجان شرقی:

نمیتوان با تکیه بر روش های گذشته آینده مدیریت آب را رقم زد/راهی جز ایجاد تغییر و اصلاح در الگوی مصرف آب وجود ندارد

مهندس محمد خانی در افتتاحیه کنفرانس ملی هیدرولیک ایران با اشاره بر اینکه کشور ایران حدود ۸۵ درصد از آب تجدیدپذیر خود را مصرف می‌کند، میزان بارش ایران را یک‌سوم بارش جهانی اعلام کرده و  تهیه و تنظیم نقشه راه به منظور اصلاح ساختار حکمرانی را الزام به مشارکت تمامی بازیگران و کنشگران حوزه آب اظهار کرد.

 

همزمان با برگزاری این کنفرانس نشست های تخصصی در چهار سالن مجزا، نمایشگاه ارائه مقالات پوستری، کارگاه های آموزشی مجازی، غرفه های تجهیزات آزماشگاهی طی دو روز به میزبانی دانشگاه مراغه برگزار گردید.

 


اشتراک گذاری

خبر‌های مرتبط

هیچ نتیجه‌ای یافت نشد.