دانشگاه مراغه؛ میزبان یادواره شهدای دانشجوی مراغه

  • 09 Dec 2023
  • کد خبر: 594534
  • 84487

یادواره شهدای دانشجوی مراغه همزمان با برگزاری کنگره ملی 10هزار شهید آذربایجان شرقی با سخنرانی سردار اصغر عباسقلی زاده، فرمانده سپاه عاشورا و با حضور مسئولین استانی، شهری و دانشگاهی به همت بسیج دانشجویی مراغه با مشارکت دانشگاهها و مراکز آموزش عالی این شهر در دانشگاه مراغه برگزار شد.

این یادواره با حضور و تجلیل از 16 خانواده معظم شهدای دانشجوی مراغه جلوه خاصی بخود داشت. 

دانشگاه مراغه؛ میزبان یادواره شهدای دانشجوی مراغه

رئیس دانشگاه مراغه:
بزرگداشت ۱۶ شهید دانشجوی مراغه؛ تکریم جانهای سرشار از صفا و نورانیت است

رئیس‌ دانشگاه مراغه ضمن درود به ارواح پاک شهدای انقلاب و اسلام و خیرمقدم به میهمانان، اقشار مختلف و خانواده های معظم شهدا، گفت: روز بزرگداشت ۱۶ شهید دانشجوی شهرستان مراغه، روز تکریم اخلاص، ایثار، دل های نورانی و جان‌های سرشار از صفا و نورانیت است. 

دکتر زادشکویان با اشاره به فرهنگ ایثار و شهادت در تعریف شهادت افزود: شهادت بدین معنا است که یک انسان برترین و محبوبترین سرمایه‌ی دنیوی خویش را نثار آرمانی سازد که معتقد است زنده ماندن و بارور شدن آن، به سود بشریت است. این آرمان، الهی و در صدر همه ی نیکی های بشری قرار می گیرد و در هیچ ترازوی مادی نمی گنجد. 

وی در ادامه ضمن یادآوری اهداف و آرمان‌های شهدا خاطرنشان کرد: پیام شهدا برای ما دفاع از سرزمین، ناموس، میهن و از همه مهم‌تر دفاع از اسلام و آرمان‌های آن است و اینکه در مقابل دشمنان که تلاش برای نا‌امید کردن ملت ایران دارند؛ ذره ای هراس به دل راه ندهیم و ایستادگی کنیم.

زادشکویان در ادامه تاکید کرد: هنگامی که نام شهید دانشجو گفته می‌شود، این یقین در ما پدید می‌آید که پذیرش شهادت و اقدام به جهاد که به آن منتهی میشود از سر خودآگاهی و اراده‌ روشن بینانه بوده است‌ و این است که ارزش عمل را مضاعف میکند.

ایشان در ادامه افزود: دانشجویان شهید، همچون ستارگانی میدرخشند و هرکس جویای حقیقت است باید راه خود را با آنان بیابد.

وی با بازگو کردن مجدد اهداف دشمنان اسلام یادآور شد: شما دانشجویان و همه ی جوانان عزیز، باید فرهنگ ایثار و شهادت را دربین خود نگه دارید و شهیدان سرافراز را تجلیل و تقدیس کنید و به کمک و حمایت الهی امیدوار باشید.
 

فرمانده سپاه عاشورا: 
شهدا اقتدار کشور را به برکت ولایت رقم زدند

 فرمانده سپاه عاشورا با اشاره به سخن مقام معظم رهبری گفت: شهدا سرنوشت ما را تغییر دادند.اگر شهدا نبودند انقلابی صورت نمیگرفت. شهدا اقتدار کشور را به برکت ولایت رقم زدند.کل دنیا و استکبار جهانی مبهوت قدرت و پیشرفت ایران اسلامی شد. 
 
وی ادامه داد: ترسی که دشمن از قدرت و ایستادگی دارد از هیچ چیز ندارد. ایستادگی مردم ما در برابر مشکلات و پشتیبانی از تمامی برنامه‌ها و مراسمات و حضور باشکوه در تمامی صحنه‌ها عامل اقتدار و پیروزی ما است. 
 
فرمانده سپاه عاشورا خاطر نشان کرد: رهبر معظم انقلاب سالها است شعار سال را بر محور مسائل اقتصادی نامگذاری می‌کنند ولی این کوتاهی برخی از مسئولین است که برای ما مشکل ایجاد کرده است.کسی که با دشمن هم‌پیمان شود نابود خواهد شد و کسی که با ایران و رهبر ایران هم‌پیمان شود پیروز خواهد شد. 
 
ایشان در ادامه با تاکید بر حفظ اتحاد و همبستگی افزود:مردمی پیروز خواهند شد که اتحاد و انسجام خود را حفظ کنند و مطیع فرمان امام،پیامبر و رهبرشان باشند.
 
سرتیپ دوم پاسدار عباسقلی‌زاده با اشاره به جنگ هشت‌سال دفاع مقدس گفت:مهم‌ترین تهدید برای یک کشور جنگ است. ما توانستیم با دست‌خالی و اراده آهنین و مستحکم و با پشتیبانی تمام مردم یک جنگ خانمان سوز را که کل استکبار،شرق‌ و غرب علیه ما راه‌اندازی کردند دفع کنیم. همچنین ما فتنه داعش را که تربیت شده همان مستکبران پشت صحنه جنگ هشت‌ساله بود به طور کامل خاموش کردیم. 
 
ایشان در پایان خطاب به دانشجویان گفت:امروز چشم شهدا به شما دانشجویان است‌. امروز شما کسانی هستید که باید این عزت،ا منیت و اقتدار را حفظ کنید و ادامه‌دهنده راه شهدا باشید. شما دانشجویان مایه‌ خیر و برکت این انقلاب هستید.شما در راستای دفاع از دستاورد‌های انقلاب،دفاع از امنیت‌ و پیمودن راه پیشرفت راهگشا خواهید بود.  
چشم امید رهبر انقلاب به شما جوانان است.ما امروزه به برکت جوانان دیروز تمامیت‌ ارضی و امنیتمان را حفظ کرده‌ایم.

سرهنگ حیدری ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای دانشجوی شهرستان مراغه، در ابتدای سخن یکی از توصیفات زیبای سردار حاج قاسم سلیمانی را در خصوص شهدا گفت: "شهید برنده است، بُرنده است، ماندگار است، ابدی است، مقام دارد، مقام میدهد، روشن است، روشن میکند راه را، اثر میگیرد، اثر میدهد..."

وی افزود: حضرت امام (ره) به مردم انسانیت واقعی را درس داد، که یک انسان واقعی چطور عمل می‌کند و این تعمیم یافت و انقلاب اسلامی پیروز شد و امروز گستره ی آن را به طرف غرب و شرق میبیینم که ملت های آزاده از این خون شهدا درس یاد گرفتند.

فرمانده سپاه ناحیه مراغه خاطرنشان کرد: فرمانده سپاه ناحیه مراغه در راستای گرامیداشت یاد و نام هزار‌ و چهارصد شهید شهرستان‌مراغه، به ۳۰ عنوان یادواره محلی و حوزه‌ای در سطح شهرستان و  ۷۰ مورد در قالب آبروی محله اشاره کرد و ساماندهی برنامه های فرهنگی مزار شهدا، دیدار با خانواده معظم شهدا، برپایی کلینیک سرپایی برای بیش از ۵۰۰ نفر جهت درمان، برپایی موکب های مختلف و برگزاری مسابقات ورزشی با آرم و یاد کنگره ده هزار شهید استان آذربایجان شرقی از دیگر برنامه های مراغه برشمرد. 
سرهنگ ‌حیدری در ادامه از تعویض نام کوچه‌ها، مدارس و محلات به نام شهدای گرانقدر انقلاب خبر داد‌ و در پایان هدف کنگره شهدا را ارائه نام، یاد و ذکر شهدا به نسل جدید اعلام کرد.

در این یادواره از خانواده های معظم و عالیقدر شهید علی کنعانی، شهید منصور خدائی، شهید فرید مهکام، شهید رضا شکاری، شهید داود خیری فام، شهید رضا الماسی، شهید اسمائیل نویدی، شهید محمود فراحی، شهید ابراهیم آذرشین فام، شهید محمد تقی نصرتی‌آذر، شهید یوسف غلامزاده، شهید محمدرضا صفی‌ثانی، شهید علی نبئی، شهید جعفر سلام‌زاده، شهید رئوف اهرامی، شهید سهراب حسین نژاد تجلیل شد.

در حاشیه این یادواره از دانش آموزان هنرمندی که تمثال شهیدان را بصورت سیاه قلم اجرا کردند  تقدیر بعمل آمد. شعر خوانی شاعر اهل بیت احسان باشرافت، برپایی موکب شهدا در حاشیه این مراسم از دیگر برنامه های اجرا شده در یادواره شهدای دانشجو در دانشگاه مراغه بود.

 

 

اشتراک گذاری

خبر‌های مرتبط

هیچ نتیجه‌ای یافت نشد.