خوابگاه دانشجویی دخترانه شهید سردار سلیمانی در دانشگاه مراغه افتتاح و به بهره برداری رسید

  • 10 Feb 2024
  • کد خبر: 697147
  • 42230

آیین افتتاح خوابگاه دخترانه شهید سلیمانی که توسط بنیاد ۱۵ خرداد ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) احداث شده است، با حضور مسئولین کشوری، استانی، شهری و دانشگاهی جمعه ۲۰ بهمن‌ماه در دانشگاه مراغه برگزار شد.

خوابگاه دانشجویی دخترانه شهید سردار سلیمانی در دانشگاه مراغه افتتاح و به بهره برداری رسید

به گزارش روابط عمومی دانشگاه مراغه؛ دکتر محمدزادشکویان رئیس دانشگاه مراغه در این آیین ضمن گرامیداشت یاد شهدای انقلاب، دفاع مقدس و شهدای مظلوم غزه و خیرمقدم به میهمانان ، عید بعثت پیامبر گرامی اسلام و ایام‌الله دهه فجر را تبریک گفت.

وی طی گزارشی کوتاه به فعالیت‌های انجام‌شده در طول مدت ریاست دانشگاه مراغه اشاره‌کرد و افزود: ازجمله تلاش‌ها و فعالیت‌های انجام‌گرفته طی دو سال اخیر، توجه به توسعه شهری و توسعه روستایی با موضوع امنیت غذایی، اخذ مجوز تاسیس مرکز تحقیقات پیشرفته خوراک دام،  تحقق مالکیت بخشی از زمین‌های دانشگاه ، احداث سالن ورزشی دختران، اختصاص زمین‌های تحت مالکیت دانشگاه جهت تأمین مسکن اساتید و کارکنان و تدفین پیکر شهید گمنام در صحن دانشگاه، اخذ مجوز تأسیس پردیس کشاورزی و اخذ مجوز تأسیس خوابگاه متأهلین و خوابگاه برادران با همکاری ستاد اجرائی فرمان امام (ره) ازجمله اقدام انجام‌شده می‌باشد.

دکتر رحمتی استاندار آذربایجان شرقی نیز در آیین افتتاح خوابگاه دانشجویی دخترانه شهید سلیمانی، دانشگاه مراغه را جلوه بیرونی و مصداق بارز تمدن کهن شهر مراغه دانست و تأکید کرد که هنوز جایگاه این دانشگاه با تمدن تاریخی شهر مراغه فاصله دارد.

وی ضمن تقدیر و تشکر از تمامی کسانی که درراه اعتلای دانشگاه مراغه تلاش کرده‌اند، افزود: راه نرفته علی‌رغم اقدامات فراوان، زیاد است و همه ما مکلفیم دانشگاه مراغه را به تراز علمی مناسب خود برسانیم.

ایشان با اشاره به‌عنوان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، رسالت اکنون دانشگاه را در کنار علم، پژوهش و فناوری، تربیت نیروی کارآمد و ماهر و کارآفرین دانست و گفت: اگر نگاه علمی از طرف اساتید و هیئت‌رئیسه دانشگاه به علم و تحقیق و فناوری باشد، به کارآفرینی هم خواهیم رسید.

استاندار آذربایجان شرقی تأکید کرد: دانشگاه‌های آذربایجان باید یک سر و گردن از سایر دانشگاه‌ها بالاتر باشند.

وی توسعه نگری و دوری از حاشیه را مهم‌ترین ضرورت رشد و توسعه دانست و خاطرنشان کرد: جامعه اگر افق روشن و راهبردی نداشته باشد دچار مسائل درونی خود می‌شود.

دکتر رحمتی ضمن گرامیداشت دهه فجر و یاد و خاطره امام راحل، گفت: همه امنیت و آرامش ما مرهون نفس مسیحایی امام است و استقلال و عزت ما مدیون امام راحل است و اگر این موضوع را پاس بداریم، همواره رو به صعود خواهیم بود.

ایشان همچنین با اشاره به خدمات و تلاش‌های انجام‌شده بنیاد ۱۵ خرداد و ستاد اجرایی فرمان امام در راستای محرومیت‌زدایی گفت: در جای‌جای کشور همه نهادهای انقلابی محرومیت زدا یادگار امام هستند که در شرایط سخت پای‌کار می‌باشند.

وی با اشاره به ویژگی‌های ممتاز خوابگاه احداث‌شده توسط بنیاد ۱۵ خرداد ستاد اجرایی فرمان امام گفت: من خودم دوره دانشجویی را در خوابگاه زندگی کرده‌ام و باید بگویم که کیفیت خوابگاه افتتاح‌شده نمره ۲۰ داشته و از ضروریات زندگی دانشجویی غفلت نشده است.

در ادامه برنامه، دکتر ستارزاده نماینده مجموعه مهندسین مشاوره فضا و بنا و مسئول پروژه خوابگاه دختران شهید سلیمانی، پروژه ساخت دانشکده علوم پایه و گلخانه‌های تحقیقاتی را در دانشگاه مراغه ازجمله اقدامات و فعالیت‌های این مجموعه برشمرد و افزود: پروژه خوابگاه خواهران شهید سلیمانی که از محل اعتبارات ستاد اجرائی فرمان امام انجام‌شده، دارای ویژگی‌های منحصربه‌فردی است که ازجمله آن می‌توان به امکانات خاص گرمایشی و سرمایشی آن، مقاوم‌سازی، نمای به‌کاررفته در ساخت آن با توجه فضای داخلی دانشگاه اشاره نمود.

مدیر پروژه خوابگاه دختران شهید سلیمانی اضافه کرد: این خوابگاه دارای ۶۰ اتاق هست و ظرفیت اسکان ۳۸۰ نفر را دارا می‌باشد و  دارای تجهیزات کامل آشپزخانه‌ای، ۸ سالن مطالعه، سالن ورزشی، سایت رایانه، اتاق استراحت، اتاق‌های میهمان و اتاق ملاقات هست.

دیگر سخنران این مراسم آیت‌الله پورمحمدی نماینده مردم استان در مجلس خبرگان و امام‌جمعه مراغه ضمن بیان حدیثی از امام علی علیه‌السلام گفت: طبق بیان امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام در پاسخ به سؤالی در مورد معنای علم، علم در ۴ کلمه خلاصه‌شده است؛ خدا را به‌اندازه‌ای که به او نیاز داری عبادت کنی، معصیت خدا را به‌اندازه‌ای که تحمل آتش جهنم راداری، انجام دهی،  هرچقدر عمر داری برای دنیا تلاش کنی و به‌اندازه‌ای که در آخرت بقا داری تلاش کنی.

وی با توجه به این روایت افزود: رسالت اصلی دانشگاه باید تربیت انسان‌های عالم بااخلاق و تربیت باشد و علم بدون اخلاق نتیجه‌اش ساخت بمب و اسلحه برای نابودی انسان‌ها و فجایعی مثل غزه می‌شود.

امام‌جمعه شهرستان مراغه با تکیه‌بر معنای سوم علم در کلام امیرمومنان، خاطرنشان کرد: اسلام به‌هیچ‌وجه با گوشه‌گیری و رهبانیت موافق نیست و تلاش برای کسب رزق و روزی را موردتوجه قرار داده است.

دکتر هاشم داداش پور معاون وزیر و رئیس سازمان دانشجویان در آیین افتتاح خوابگاه دختران شهید سلیمانی طی سخنانی گفت: دانشگاه‌های زیادی بعد از انقلاب تأسیس‌شده‌اند و تعداد دانشجویان در اول انقلاب از ۱۵۰ هزار نفر امروز به بیش از ۳ میلیون نفر رسیده است.

وی گسترش دانشگاه‌ها را از برکات انقلاب اسلامی دانسته و افزود: پیشرفت دانشگاه‌ها در هر شهری به خیربودن و فضل مردم آن شهر است و اعتبار دانشگاه  در یک شهر مرهون مردم آن شهر است.

ایشان در رابطه با تلاش‌های ستاد اجرائی فرمان امام در تأسیس و توسعه خوابگاه‌های دانشجویی افزود: از سال ۹۵ این ستاد باعث شده است که دانشگاه‌های مختلفی از نعمت خوابگاه برخوردار باشند.

رئیس سازمان امور دانشجویان  با اشاره به پروژه خوابگاه دختران عنوان کرد :خوابگاه ساخته‌شده توسط ستاد در دانشگاه مراغه نشان از بلوغ خوابگاه سازی است و ازهرجهت خوابگاه ممتاز و کاملی را تأسیس نموده است.

معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ضمن اشاره به سفر یک و نیم ساله قبلی خود در معیت وزیر علوم تحقیقات و فناوری به دانشگاه مراغه گفت: در طی آن سفر قول ساخت خوابگاه برادران را از آقای دکتر مخبر ( رئیس وقت ستاد ) گرفتیم و حیف است که دانشگاه از وجود این خوابگاه محروم شود و این موضوع نباید دستخوش برخی موضوعات حاشیه‌ای شود.

مهندس علیان زادگان رئیس بنیاد ۱۵ خرداد ستاد اجرایی فرمان امام دیگر میهمان این آیین گفت:

خوابگاه شهید سلیمانی دانشگاه مراغه سیزدهمین خوابگاه از نهضت خوابگاه سازی ستاد  است که انشا الله مقبول مردم مراغه و دانشگاه مراغه قرار بگیرد.

وی با اشاره به تاریخچه آغاز نهضت خوابگاه سازی توسط بنیاد ۱۵ خرداد گفت: اواخر دهه نود رئیس فقید بنیاد مرحوم آیت‌الله صانعی پیشنهاد ورود بنیاد به این موضوع را به مقام معظم رهبری داد که رهبر معظم انقلاب با نگاه ویژه‌ای که به دختران دارند با این امر موافقت کردند و تأسیس ۱۶ خوابگاه دخترانه در دستور کار قرار گرفت که خوابگاه ساخته‌شده در دانشگاه مراغه سیزدهمین پروژه هست.

وی در این راستا افزود: ساخت ۷۷ هزار مترمربع زیربنا، ۱۰۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری با اسکان ۴ هزار دانشجوی دختر از اقدامات انجام‌شده در نهضت خوابگاه سازی بنیاد است.

رئیس بنیاد ۱۵ خرداد اضافه کرد:

ساخت بیش از ۲۰۰۰ مدرسه در کنار ۱۰۰۰ خانه بهداشت ازجمله اقدامات محرومیت‌زدایی بنیاد ۱۵ خرداد می‌باشد.

همچنین در  این آیین از مادر شهیدان کرمی توسط استاندار آذربایجان شرقی تجلیل  شد.

اشتراک گذاری

خبر‌های مرتبط

هیچ نتیجه‌ای یافت نشد.