اولین جشنواره رویش ایده فناورانه سیب مراغه توسط دانشگاه مراغه برگزار شد

  • 16 Dec 2023
  • کد خبر: 603512
  • 6883

به گزارش روابط عمومی دانشگاه مراغه؛ ۱۵ ایده فناورانه در زمینه بهره‌وری سیب به دبیرخانه نخستین جشنواره رویش ایده‌های فناورانه سیب مراغه ارسال شده است. این جشنواره ۲۳ آذرماه جاری در محورهای «کشاورزی و تأثیر آن در کیفیت سیب درختی شامل کود، سم، خاک، ترویج، آبیاری، هرس، برداشت، بسته‌بندی اولیه، انتقال و سایر زمینه‌های مرتبط» برگزارشد.

اولین جشنواره رویش ایده فناورانه  سیب مراغه توسط دانشگاه مراغه برگزار شد

 از  محورهای این جشنواره می‌توان به «روش‌های نوین نگهداری سیب درختی در انبار و سردخانه شامل پارامترهای تأثیرگذار مانند رطوبت، دما، تهویه و روش‌های نوین در ضدعفونی، سردخانه‌های بالای صفر، سردخانه‌ها با اتمسفر کنترل شده و سایر زمینه‌های مرتبط» اشاره کرد. رییس مرکز رشد واحدهای فناور مراغه اضافه کرد: در این جشنواره همچنین در محورهای «بسته‌بندی‌های نوین سیب درختی از جمله بسته‌بندی فعال، بسته‌بندی هوشمند و سایر بسته‌بندی‌ها» و «محصولات جانبی و صنایع تبدیلی و تکمیلی سیب درختی شامل سرکه سیب، شیره سیب، پوره و سایر زمینه‌های مرتبط» نیز ایده‌های فناورانه مورد داوری قرار می‌گیرد. «صادق‌فام» محور دیگر این جشنواره را برندسازی و صادرات شامل برندسازی گونه‌های مختلف سیب، برندسازی در کشاورزی سردخانه، برندسازی در صنایع تبدیلی و تکمیلی و سایر زمینه‌های مرتبط عنوان کرد.

«صادق‌فام» محور دیگر این جشنواره را برندسازی و صادرات شامل برندسازی گونه‌های مختلف سیب، برندسازی در کشاورزی سردخانه، برندسازی در صنایع تبدیلی و تکمیلی و سایر زمینه‌های مرتبط عنوان کرد.

نماینده مردم مراغه و عجب‌شیر در مجلس شورای اسلامی برگزاری این جشنواره را شایسته تجلیل خواند و گفت: مراغه قطب تولید سیب آذربایجان‌شرقی به شمار می‌رود و معیشت بخش بزرگی از مردم مراغه با سیب گره خورده است.

«علی علیزاده» افزود: نام مراغه با عظمت رصدخانه این شهر تداعی می‌شود و علاوه بر آن، مراغه شهر سیب هم خوانده می‌شود و توجه به این محصول صادراتی در حقیقت توجه به معیشت مردم این شهرستان است

معاون جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی: بهره‌وری محصول سیب تنها با نهاده دانش افزایش می‌یابد معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه رکورد تولید سیب درختی در استان ۱۷۰ تن در هکتار و متوسط آن ۲۳ تن است، گفت: بهره‌وری این محصول تنها با نهاده دانش افزایش می‌یابد. به گزارش روابط عمومی دانشگاه مراغه «اکبر کرامتی» روز پنج‌شنبه ۲۳ آذر ماه ۱۴۰۲ در اولین جشنواره رویش ایده‌های فناورانه سیب مراغه افزود: ۹۲ درصد ارقام سیب استان ارقام «رد» و «گلدن» است که در ردیف ارقام دیررس یا بسیاردیررس قرار دارد. وی اضافه کرد: بر همین اساس همه محصول سیب استان در یک بازه زمانی ۳۰ تا ۴۰ روزه برداشت شده و مسایل پشتیبانی، تامین کارگر، حمل و نقل و انبارداری دچار فشار زیادی می‌شود و حتی عرضه و تقاضا نیز در بازار به هم می‌خورد. وی با تاکید بر اینکه استفاده از ارقام تجاری زودرس و میان‌رس کمک می‌کند تا این فشار از یک بازه زمانی محدود به گستره زمانی بیشتری انتقال یابد، بیان کرد: جانمایی درست باغات و افزایش تنوع ارقام نیز ضروری است. به گفته وی بیشتر باغات سیب استان پایه بذری هستند و حجم سبز زیادی در باغات اشغال می‌کنند؛ علاوه بر دیررس بودن، راندمان تولید آنها در مقایسه با ارقام پاکوتاه پایین‌تر است. معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی تاکید کرد: اگر در اصلاح و حذف و جایگزینی باغات بتوانیم از ارقام پاکوتاه استفاده کنیم، راندمان تولید افزایش خواهد یافت؛ ضمن توجه به اینکه در حوضه آبریز دریاچه ارومیه، توسعه باغات ممنوع است و نباید باغ‌های جدید ایجاد شود. «کرامتی» از پژوهشگران درخواست کرد که در زمینه کاشت ارقام جدید وارد عرصه شوند تا باغات ما به باغ‌های اقتصادی تبدیل گردد. وی به مدیریت به‌باغی نیز اشاره و بیان کرد: در باغات قدیمی، هزینه‌ها بالاست و استفاده از نهاده‌ها و پایین بودن نرخ مکانیزاسیون نیز این هزینه‌ها را افزایش داده است. معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی به ضایعات مرحله برداشت سنتی هم اشاره کرد و افزود: استفاده از ارقامی که برداشت مناسب داشته باشد، بسیار حائز اهمیت است تا ضایعات به حداقل برسد. «کرامتی» اضافه کرد: مرحله پس از برداشت هم الزاماتی دارد و نحوه بسته‌بندی، نحوه حمل به سردخانه و شرایط نگهداری در کیفیت محصول اثرگذار است. وی با تاکید بر اینکه سردخانه‌های اتمسفر برای نگهداری سیب بسیار مناسب‌تر هستند، بیان کرد: این سردخانه‌ها گاز «اتیلن» را خارج می‌کنند و آسیب محصول کاهش می‌یابد اما هزینه‌های بسیار زیادی به باغدار تحمیل می‌کند. به گفته وی در برخی از کشورها برای کنترل اتمسفر از تجهیزات جدید استفاده می‌شود و برای نمونه در کشور ترکیه، هزینه‌های نگهداری و آسیب‌ها به حداقل رسیده است. «کرامتی» با بیان اینکه سیب در زمینه صنایع تبدیلی باید فرآورده‌های متنوعی داشته باشد، افزود: باید از فرآورده‌های جانبی بهره بگیریم تا اقتصاد کشاورزی استان را بهره‌مند کنیم. وی این را هم بیان کرد که نحوه بسته‌بندی و بازاریابی سیب نیز با مشکلات متعددی مواجه است و با ظرفیت دانشگاه باید در این زمینه نیز گام برداشته شود.

کمیته امداد امام خمینی از ایده های فناورانه حمایت می‌کند معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی (ره) آذربایجان‌شرقی نیز بیان کرد: آموزش‌های سنتی پاسخگوی نیاز مددجویان کمیته امداد نیست و بر همین اساس برای بهره‌گیری از طرح‌های دانش‌بنیان و به کارگیری ایده‌های فناورانه تلاش می‌شود. «کریم پرویزی» افزود: جشنواره ایده‌های فناورانه سیب مراغه در حقیقت سومین رویداد فناورانه‌ای است که کمیته امداد امام خمنیی (ره) آذربایجان‌شرقی از آن حمایت می‌کند. وی طرح «روستادوست» را یکی از رویدادهای فناورانه مورد حمایت کمیته امداد امام خمینی (ره) عنوان کرد و افزود: این رویداد پارسال به صورت ملی اجرا شد و ایده‌های خوبی به دست آمد که تا مرحله تجاری‌سازی محصول از آنها حمایت شد. برگزیدگان اولین جشنواره ایده‌های فناورانه سیب مراغه معرفی شدند دبیر اولین جشنواره رویش ایده‌های فناورانه سیب مراغه گفت: پنج ایده در این جشنواره برگزیده شد که مورد حمایت مالی قرار می‌گیرد. «دکترسینا صادق‌فام» بیان کرد: ۲ ایده دکتر «زهرا فتحی»، استادیار دانشگاه مراغه شامل «تولید آنزیم‌های پرمصرف پکتیناز و سلولز با استفاده از تفاله و ضایعات سیب مراغه» و «تولید اسید سیتریک از سیب‌های زیر درختی، ضایعات و تفاله سیب و همزمان تبدیل پسماند و باقیمانده به خوراک کامل دام و مکمل پروتئینی جهت استفاده به عنوان جایگزین سویا در خوراک دام و طیور و آبزیان» از جمله این ایده‌های برگزیده است. به گفته وی «بهبود کشت سیب در خاک‌های آهکی و شرایط خشک و نیمه خشک: بهینه‌سازی کوددهی، مدیریت پس از برداشت و کاهش مصرف سموم» که توسط دکتر «حسن اعتصامی»، استاد دانشکده کشاورزی دانشگاه تهران ارایه شده بود از دیگر ایده‌های برگزیده است. «صادق‌فام» اظهار داشت: ایده‌های «سبد خشک‌کن میوه مادون قرمز بر پایه گرافن» توسط «یلدا مرادپور»، «دستگاه صنعتی سه‌کاره پوست کنی و اسالیس و هسته‌گیری سیب توسط «عادل حسین‌پور» و «طراحی و پیاده‌سازی سیستم مدیریت هوشمند سردخانه نگهداری سیب با استفاده از تکنولوژی اینترنت اشیاء توسط دکتر «شایسته طباطبایی» به دبیرخانه این جشنواره ارسال شده بود که در ردیف ایده‌های برگزیده قرار گرفتند. وی با تاکید بر اینکه استمرار برگزاری این جشنواره دغدغه اصلی است، تصریح کرد: در همین راستا با انجمن باغبانی ایران و پژوهشکده میوه‌های معتدل و سردسیری برای راه‌اندازی گروه تخصصی سیب مراغه و دبیرخانه دایمی جشنواره در دانشگاه مراغه توافق به عمل آمده است.

در این جشنواره «احمد عاشوری»، استاد دانشکده کشاورزی دانشگاه تهران نیز مطالبی با موضوع «نوآوری در حفاظت درختان در برابر سرما» ارایه کرد. همچنین دکتر سیامک کلانتری – دانشیار دانشکده کشاورزی دانشگاه تهران هم با موضوع «مروری بر برداشت، بازار رسانی و انبار مانی سیب» به ایراد سخنرانی پرداخت. در ادامه ارائه دکتر رحیم قره شیخ بیات معاون پژوهشی پژوهشکده میوه های معتدله و سردسیری کشور هم به ایراد سخنرانی پرداخت و از آمادگی این پژوهشکده جهت همکاری با دانشگاه مراغه در زمینه طراحی باغ های نمونه و همچنین تربیت مشترک دانشجویان دکتری، خبر داد. مهندس طاهری رییس انجمن سردخانه داران مراغه هم با ارائه گزارشی از میزان پیشرفت و توسعه سردخانه داری در مراغه خواهان کمک بیشتر مجامع علمی به واحدهای صنعتی کشاورزی شده و از کشاورزان نیز خواست تا به تجهیزات و دانش نوین کشاورزی مجهز شوند.

دکتر عزت اله اسفندیاری رئیس دانشکده کشاورزی دانشگاه مراغه هم به عنوان یکی از سخنرانان جشنواره با موضوع « ضرورت کاهش مصرف آب در کشاورزی» به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: ایران با داشتن حدود یک درصد خشکی دنیا، حدود 0/25 آب تجدیدپذیر دنیا را دارد. همچنین، ایران با داشتن نزدیک به 8و نیم میلیون هکتار زمین آبی، پنجمین کشور دنیا از نظر داشتن اراضی آبی بشمار می آید.وی در ادامه افزود: نسبت زمینهای آبی ایران به حجم آب تجدیدپذیر آن بیش از 11 برابر است. اسفندیاری گفت: این کشور 81 میلیارد مترمکعب آب را در کشاورزی مصرف میکند اما متاسفانه ضریب خودکفایی در تولید مواد غذایی 60 درصد است. رئیس دانشکده کشاورزی دانشگاه مراغه همچنین ادامه داد: میزان تولید محصولات کشاورزی در ایران 123 میلیون تن در سال است که از این میزان حدود 35 درصد به ضایعات تبدیل میشود که معادل هدر رفت 20 میلیارد مترمکعب آب تجدیدپذیر است. استاد دانشکده کشاورزی دانشگاه مراغه اضافه کرد: در سند ملی امنیت غذایی در افق 1411، تولید محصولات کشاورزی 160تن در سال هدف گذاری شده است که برای رسیدن به آن به یک و نیم برابر فعلی نیاز به آب خواهیم داشت. لذا، کشاورزی ایران نیاز به یک باز مهندسی جدید دارد تا ضمن بهبود و ارتقای راندمان مصرف آب، مقدار مصرف آب را در مزارع کاهش دهیم و عوارض منفی فعالیتهای کشاورزی بر محیط زیست را کمتر نمائیم. کاهش مصرف آب در کشاورزی یک ضرورت ملی است و در سند ملی امنیت غذایی نیز مورد توجه قرار گرفته است.اسفندیاری در پایان با تاکید بر ضرورت انسجام در سیاستهای اجرائی کشاورزی کشور گفت: در صورت عدم رعایت اصول علمی و عدم تلاش برای کاهش مصرف آب در کشاورزی، نمیتوان آینده خوبی را برای بخش کشاورزی کشور و فعالین آن متصور بود.

 

 


اشتراک گذاری

خبر‌های مرتبط

هیچ نتیجه‌ای یافت نشد.