آئین افتتاحیه اولین همایش ملی واکاوی راهکارهای افزایش جمعیت و تاثیر آن بر نسل آینده در دانشگاه مراغه

  • 14 Sep 2024
  • کد خبر: 1273804
  • 762
آئین افتتاحیه اولین همایش ملی واکاوی راهکارهای افزایش جمعیت و تاثیر آن بر نسل آینده در دانشگاه مراغه

اولین همایش ملی واکاوی راهکارهای افزایش جمعیت و تأثیر آن بر نسل آینده در دانشگاه مراغه شروع به کار کرد
اولین همایش ملی واکاوی راهکارهای افزایش جمعیت و تأثیر آن بر نسل آینده با حضور مسئولین کشوری و شهری، اساتید و پژوهشگران، صبح شنبه بیست و چهارم شهریور 1403 در دانشگاه مراغه با همکاری معاونت دانش و پژوهش سپاه عاشورا، شروع به کار کرد.

موضوع معیشت جوانان از متغیرهای تأثیرگذار در ازدواج و فرزند آوری است 
به گزارش روابط عمومی دانشگاه مراغه؛ دکتر محمد زادشکویان رئیس دانشگاه مراغه در آئین افتتاحیه همایش گفت: موضوع معیشت جوانان از متغیرهای تأثیرگذار در ازدواج و فرزندآوری است و فرهنگ عمومی حاکم بر بحث جمعیت و افزایش آن‌هم به عنوان یک مؤلفه مهم نیاز به سرمایه‌گذاری دارد.
ایشان ادامه داد: برگزاری کارگاه‌های تخصصی در سطح مدارس و خانواده‌ها، ارتقا فرهنگ عمومی مردم در آموزش‌های ضمن خدمت ازجمله مواردی است که بنده به‌عنوان راهکار پیشنهاد می‌کنم و امیدوارم دانشگاه مراغه در راستای مسئولیت اجتماعی با برگزاری اولین همایش واکاوی افزایش جمعیت با حضور پژوهشگران، راهکارهای علمی در محورهای حقوقی، جغرافیایی، سیاسی و استراتژیک، روان‌شناختی، سلامت و امنیت غذایی به جامعه علمی و تحقیقاتی و کارگزاران ارائه دهد.

همچنین رئیس دانشگاه مراغه در پایان به معرفی دانشگاه مراغه و دستاوردهای آن درزمینه ی علمی و پژوهشی پرداخت و افزود: دانشگاه مراغه با بیش از ۱۵۵ عضو هیئت‌علمی جز بهره‌ورترین دانشگاه‌ها ازنظر انتشار مقالات بین‌المللی بر اساس انتشارات پایگاه WoS در سال 2024 است و با کسب رتبه 11 در تعداد کل مقالات در دانشگاه‌های جامع بین 20 تا 40 سال به‌عنوان یک مرکز علمی جوان و در حال رشد می باشد.

جمعیت جوان و تحصیل‌کرده یکی از مولفه‌های اصلی قدرت در جهان است

دکتر مرتضی مینویی معاون استاندار و فرماندار مراغه از زحمات برگزارکنندگان همایش تقدیر کرد و ضمن اشاره به گره‌خوردن تاریخ و تمدن غنی استان و کشور به کهن شهر مراغه گفت: مراغه به‌عنوان شهری با ظرفیت‌های فرهنگی ادبی و طبیعی منحصربه‌فرد است. دامنه زیبای سهند، رودخانه مردق چای، صوفی چای روان، پارک فسیلی ایران و رصدخانه مراغه، همواره به‌عنوان ظرفیت تاریخی بر غنای فرهنگی و زیبایی این شهر افزوده است.

دکتر مینوئی به دغدغه افزایش جمعیت و اهمیت آن در سیاست‌گذاری‌های کلان کشور پرداخته و با تأکید بر سخنان مقام معظم رهبری افزود: جمعیت جوان و تحصیل‌کرده یکی از مؤلفه‌های اصلی قدرت در جهان است و برای رفع چالش‌های جمعیتی، دو راهکار اصلی شامل ازدواج آسان و به هنگام و تسهیل فرزندآوری بسیار مطرح است.

ایشان در ادامه به ضعف ایمان مردم نسبت به تأمین روزی فرزندان و تأثیر منفی رسانه‌ها در ترویج خانواده‌های کم‌جمعیت را مورد انتقاد قرارداد و همچنین به چالش‌های عاطفی ناشی از تک‌فرزندی و ضرورت ارائه راهکارهای عملی در این همایش تأکید کرد.

وی در پایان از مسئولین خواست تا مصوبات مرتبط با قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت را به‌طورجدی اجرایی و عملیاتی کنند و بر لزوم همکاری جمعی و ارائه راهکار عملی از همایش‌های این‌چنینی، برای بهبود وضعیت جمعیت کشور تلاش کنند.
 

دکتر محمدی راد استاد دانشگاه و امام‌جمعه موقت مراغه در اولین همایش واکاوی راهکارهای افزایش جمعیت گفت: مشکل اصلی کشور پیرشدن جمعیت است و پیش‌بینی می‌شود که در ۲۰ سال آینده ۴۰ درصد جمعیت کشور بالای ۶۵ سال خواهد بود.

ایشان با تأکید بر اصلاح تفکر در جامعه در مورد فرزندآوری گفت: باید فرزندان را به‌عنوان سرمایه‌ای ارزشمند در نظر گرفت، نه هزینه‌ای اضافی. ایشان نیازمند تغییر نگرش در خانواده‌های متمول و متوسط را اساسی دانست و افزود: عدم فرهنگ‌سازی باعث کاهش فرزندآوری در کشور شده است.

وی همچنین با استناد به آیات قرآن تصریح کرد: خداوند فرزندان را از نعمت‌های بزرگ خود می‌داند و خانواده‌های با فرزند زیاد از گذشته ثروتمند به شمار می‌آیند.

ایشان به مشکلاتی مانند اعتیاد و سقط‌جنین که تهدیدی برای جمعیت هستند، اشاره کرد و ترجیح عشق به حیوانات به‌جای اولاد را امری باطل خواند.

اجرای نمایش «آدگویدی» و اشاره به آیین سنتی نام‌گذاری توسط «مؤسسه آیین و اویون شهر تبریز» از بخش‌های محتوایی و جذاب آیین افتتاحیه بود.

اشتراک گذاری

خبر‌های مرتبط